wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » KSIĄŻKI » Komentarz do Księgi Hioba. Moralia. Tom 3 - Św. Grzegorz Wielki
Hity sklepowe
Maryja i ks. Dolindo /Szymon Królikiewicz/

Maryja i ks. Dolindo /Szymon Królikiewicz/

44,90 zł
Maryja była niezwykle ważna w życiu ks. Dolindo Ruotolo. Kapłan z Neapolu każdą chwilę swojego życia poświęcał Matce Bożej, rozmawiał z Nią i notował uważnie Jej słowa. Szymon Królikiewicz sięgnął do nieznanych w Polsce dzieł autora modlitwy Jezu, Ty…
Kto umrze, zobaczy. Czyściec i Raj - o. Dolindo Ruotolo

Kto umrze, zobaczy. Czyściec i Raj - o. Dolindo Ruotolo

39,90 zł
Wizje, proroctwa i nauki o. Dolindo Ruotolo dotyczące śmierci, sądu szczegółowego, Nieba, Czyśćca, kar czyśćcowych i sądu ostatecznego - a także ocalenie przed Piekłem. “Pożyjemy, zobaczymy” głosi powiedzenie. Ojciec Dolindo traktuje je przewrotnie i…
Promocje
ZAMÓWIENIA POZA GRANICE POLSKI
Zamówienia poza granice Polski można składać mailowo na: przemek.janiszewski@gmail.com
Każde zamówienie w zależności od kontynentu (wysyłamy także zza Ocean) i kraju jest uzależnione od innej opłaty kurierskiej. 
Waluta
Kontakt
Cennik
Pobierz cennik HTMLPobierz cennik XLS
Komentarz do Księgi Hioba. Moralia. Tom 3 - Św. Grzegorz WielkiKomentarz do Księgi Hioba. Moralia. Tom 3 - Św. Grzegorz Wielki
Komentarz do Księgi Hioba. Moralia. Tom 3 - Św. Grzegorz Wielki
Komentarz do Księgi Hioba. Moralia. Tom 3 - Św. Grzegorz Wielki

Komentarz do Księgi Hioba. Moralia. Tom 3 - Św. Grzegorz Wielki

Koszt wysyłki: od 0,00 zł

Stan magazynowy:

Stan produktu: Nowy

Cena: 41,90 zł

Ilość: szt.
Dodaj do koszyka

dodaj do schowka

  • Opis produktu
  • Recenzje produktu (0)
Komentarz do Księgi Hioba. Księgi XI-XVI

Moralia powstały w okresie pobytu Grzegorza w Konstantynopolu. W dedykacyjnym liście do Lean­dra, biskupa Sewilli, którego poznał w Konstantyno­po­lu, nasz autor wyjaśnia okoliczności powstania dzie­ła. Po wyświęceniu na diakona przez Benedykta I lub Pelagiusza II zostaje wysłany na Wschód. God­ność kościelna ma usprawnić przebywanie w ziem­skich pałacach. Udało się za nim wielu jego konfra­trów z rzymskiego klasztoru, którzy tworząc nową wspól­notę staną się zapleczem duchowym i oparciem dla Grzegorza w latach pobytu na obczyźnie. Do wspól­nych ćwiczeń klasztornych należała lektura du­cho­wa. W ramach tej praktyki, na prośbę współbraci oraz biskupa Leandra, Grzegorz podjął się wykładu Księ­gi Hioba. Pierwsze wersety wyłożył w formie otwar­­tych nauk dla wszystkich, kolejne – podyktował na sposób wykładu. Całość przejrzał, poprawił i ujął w strukturę trzydziestu pięciu ksiąg, które podzielił na sześć części. Grzegorz, rozważając doświadczenia Hio­ba w monastycznej wspólnocie, nie traktuje ich je­dynie teoretycznie. Dyktując kolejne księgi, coraz lepiej uświadamia sobie na podstawie własnych dole­gli­wości, co to jest próba cierpienia. Skarży się na dotkli­wy ból żołądka i chroniczną gorączkę, uznając te przy­padłości za zamierzone przez Boga – jak pisze: abym jako człowiek cierpiący tłumaczył cierpiącego Hioba i dzięki tym ciosom lepiej rozumiał myśl człowieka drę­czonego ciosami.

Nasz autor napisał komentarz do Księgi Hioba w opar­­ciu o znaną koncepcję potrójnego znaczenia tekstu biblijnego, to jest historycznego (historia), typo­lo­gicznego (significatio typica) i moralnego (morali­tas). W pierwszym znaczeniu ujmuje się rzeczy w sen­sie dosłownym – tak, jak nam przekazuje sam tekst. W drugim znaczeniu traktuje się je jako figurę, sym­bol innej rzeczywistości. W trzecim znaczeniu, któ­re podobnie jak drugie można nazwać alegorycz­nym, dokonuje się zastosowania danego tekstu do prak­­tyki ascetycznej czy moralnej życia. W pierwszych księ­gach Grzegorz trzymał się tej trójaspektowej interpretacji, rozpatrując rozdziały natchnionej księgi kolejno w każdym z tych trzech aspektów.

Łatwo gardzić bogactwami, gdy się je posiada; trudno zaś uważać je za marność, gdy się ich nie ma. Jasno stąd widać, jak wielka była w świadomości Hioba pogarda dla dóbr doczesnych, skoro wtedy, gdy wszystko stracił, powiedział, że to, w co opływają niegodziwi, jest niczym. Powiedział więc: Pełne są przybytki zbójców i zuchwale prowokują Boga, gdyż często niegodziwi tym bardziej przeciw Bogu pychą się unoszą, im szczodrzej Jego hojność ubogaca ich wbrew temu, na co zasługują. Tak więc ci, których bogactwa powinny były zachęcać do dobrego, z powodu darów stają się gorsi. 


 

Nikt jeszcze nie napisał recenzji do tego produktu. Bądź pierwszy i napisz recenzję.

Tylko zarejestrowani klienci mogą pisać recenzje do produktów. Jeżeli posiadasz konto w naszym sklepie zaloguj się na nie, jeżeli nie załóż bezpłatne konto i napisz recenzję.

Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu